|
A
LANCIA rajongók Magyarországi Klubja baráti társaság
KLUBTÖRTÉNETE és egy kis Lancia történelem is.
E történeti áttekintéshez,
mely korántsem adhat hiánytalan, átfogó képet az 1995-ös megalakulás óta
eltelt időszakról, a klubtagok és szimpatizánsok bármikor fűzhetnek kiegészítéseket,
javításokat!
1994-et írtunk mikor is - a
rallye versenyek közelében eltöltött évek után - első ízben próbálkoztam
alkudni, egy azóta már megszűnt pesterzsébeti magán-autópiacon az 1984-es
Delta 1600 GT-re. A “szerelem első látásra” érzése sajnos engem is - más
típusokon szerzett komoly tapasztalataim ellenére - elvakított a Svájcból
frissen, ám annál lyukasabban érkezett tolótetős metálkék-csoda láttán,
melyet a dörzsölt eladók “méltányoltak” is! Így a feleségemmel közösen
sikerült az árat felfelé tornázva, jó 50 ezer forintot rátennem az autó
valós értékére. De végre volt egy LANCIA DELTA a családban! Azért, ha
már a rallye versenyeket említettem, a történeti hűség kedvéért és, mert
sokan tettek fel ezzel kapcsolatosan Nekem kérdéseket, íme néhány adalék
a saját és a Lancia magyarországi múltjából ízelítőként:
Ez a néhány kép a lassan elfeledett Balatonföldvár
rallye-n 1990. augusztusában készült. E versenyen történt a hazai
rallye-k egyik legszomorúbb, egyébként Lancia-s balesete és ez lehet a
fő oka, hogy hosszú évek óta nem rendezik meg. Jómagam a Seres Gabi (volt
versenyzőtársam a KIOSZ Spartacus és a Flotta Press Autósport Szakosztályokban,
jelenleg Spanyolországban él) 1150-es Wartburgját szervizelem. Ekkor a
„varnyú” már túl volt egy leszakadt gépháztetőn, elszakadt gázbowdenen
és egy kiszakadt jobb-hátsó futóművön, melyet egy közeli ház kerítésének
darabjaival és egy Hetra hegesztőtrafóval „beállítottam” – 38 fokos kerékdőlésre.
Mint látjátok akkoriban alig-alig volt szerviz-sátor, hidraulikus emelő
stb.
Ezek a képek pedig a Lancia igazi hőskorát idézik az 1990-es
Salgó rallye Kőkúti gyorsasági rajtjánál. A képek fekete-fehérek,
mert még ilyen is volt és ne feledjétek, hogy akkoriban még voltak DDR
gyári Wartburgok , Lada VFTS-ek a mezőny elején. Ma már ez ismeretlen,
de akkoriban a jó navigátor még a pályabírók „számolására” is nagyon figyelt,
mert ez még a kézi stopperek korszaka volt. A Lancia igazi kincsnek számított,
még egy „sima” Delta HF 4WD is, hát még egy „szélessárvédős” EVO! A safety-car
is Lancia volt. Az autókon a régi típusú rendszámokat látjátok. Az egyik
képen Ferjáncz Attila éppen egy büfénél „verekedő-dühöngő” csapatot nyugtat
le (ha jól emlékszem elfogyott a sör), akik miatt le kellett állítani
a versenyt.
1995 tavaszán aztán eldöntöttem, hogy egyszer együtt kell, hogy lássam
az összes magyar LANCIA-t valahol. De ehhez kellene például: egy márkaklub.
Mivel ilyen nem volt, hát alapítani kellett! Úgy gondoltam, hogy egy autós-szakosztály
és egy tömegsport-lap után ez nem lehet nagy feladat. Hát, ebben kissé
tévedtem! Érdeklődve kerestem fel néhány akkor ismert LANCIA szervizt
és kereskedőt. A Én lelkesedésem igen, az érdeklődés azonban nem volt
túlzottan nagy, elsősorban az alacsony eladási darabszámra hivatkozva.
Az egyik pestlőrinci szervizben biztattak, hogy semmi értelme e klubnak,
hiszen “például a bogár az mánia, de a LANCIA-t csak széthajtani veszik”.
Megírtam, hát az általam jónak ítélt Alapító okiratot, működési szabályzatot
és egy szomszéd LANCIA tulajdonos (újdonsült barátom) Gajdos Tomi (ő jelenleg
az Autó Trader Magazin fotósa) részvételével 1995. Június 1-én a IX. ker.
pöttyös-utcai lakótelep egyik padján, úgymond megalakult a Klubunk.
Az események innen kissé felgyorsultak és gőzerővel bombáztam információkkal
az újságárusoknál elérhető autós-magazinok szerkesztőségeit. Sajnos mindössze
két lap volt kíváncsi a megalakulásunkra az Autó-Motor és a már megszűnt
Autó Extra. A hír más médiának értéktelen volt, pedig ebben az időben
még nem volt “divat” márkaklubokat alapítgatni, inkább az autósport szakosztályok
szaporodtak még gomba módra. Az Autó-Motor 1995. augusztusi cikke alapján
azonban, legalább ötvenen jelentkeztek! Már ekkor felmerült, hogy a LANCIA
más típusait is képviselni kellene.
Közkívánatra mindjárt alkalmat is kellett találni egy klubtalálkozóra.
1996. márciusában kapóra jött a minden tavasszal megrendezésre kerülő
legismertebb autós-szlalom és ügyességi verseny a budapesti Műegyetem
rakparton. Az akkoriban még nemcsak a pénz döntött és a főrendező Szabó
Péter - szerencsénkre egy EVO II tulajdonosa - szívesen fogadott bennünket
látványosságként. Az élet úgy hozta, hogy ismeretségeink révén sikerült
e verseny rendezési költségeinek képzeletbeli poharába az utolsó néhány
cseppet beletöltenünk. Közel 30 db LANCIA DELTA sorakozott a nézelődő
tömeg között a Műegyetem előtti felső-rakparton. Több százan voltak kíváncsiak
az UV-zöld EVO III-ra és a gyári bőr-plüss üléses-fakormányos hófehér
HF 4WD-re. Ingyen vendégünk volt minden érdeklődő zsíros-kenyérre és helyben
főzött teára, ami az északi szélben elég kelendőnek bizonyult.
Itt jön 1996-1998 között az első kudarcos időszak, kb. 2 évig nem sok
történt. Mindössze néhány újsághír. A Klubélet beindulásával egy időben
kezdtem el építkezni és bevallom őszintén, ez rányomta bélyegét a dolgok
alakulására. Jött a híres „csomag”, nuku ÁFA visszaigénylés, családi pótlék…
Ellopták az autómat a Pöttyös utcai lakótelepen a házunk elől és a nagyobbik
gyerekem egy időben volt kórházban a feleségemmel. Mentségemre legyen
mondva, többeknek, köztük vállalkozóknak, szervizeknek, régi ún. „Lanciasoknak”
is felajánlottam, hogy vegyék át és vigyék tovább a Klubot, természetesen
némi pénzt belefektetve, hogy így talán „színvonalasabb” legyen. Hát nem
tolongtak! Megtettem az első halovány próbálkozást is a Fiat képviselet
felé, de rövid úton el lettem tanácsolva, be sem jutottam személyes találkozásra.
Azonban dolgozott akkor ott egy lelkes és segítőkész ember, akit Kismartoni
Péternek hívtak és az ő magán kollekciójából meglett az első gyári Lancia-zászlónk,
mely végre napokig lógott otthon a szobánk falán. Az Ő biztatása újabb
lelkesedést adott + gyári fotókat, eredeti diafelvételeket az akkor csak
tervezett Y-ról. Péter bízott a Lancia néhány éven belüli felemelkedésében,
bár az ügyvezető igazgatója szerint „a Lancia és egy ilyen klub támogatása
nem illet bele az akkori marketing-politikába”. Halódott az új delta forgalmazása
is és a többi típus helyett is inkább egy Fiatra szerettek volna rábeszélni.
A további részek napjainkig, szerkesztés alatt!....Egy kis izelítő a 2003-as
évből :

SAJTÓBAN MEGJELENT
KÉPEK, DOKUMENTUMOK GYŰJTEMÉNYE A LANCIA-RÓL ÉS A KLUB-RÓL.
KÖSZÖNET MINDEN KLUBTAGNAK A KÜLÖNBÖZŐ KLUBRENDEZVÉNYEKEN TÖRTÉNŐ MEGJELENÉSÉRT!
EGYÜTT ÖREGBÍTJÜK A LANCIA JÓ HÍRNEVÉT.

|
|